10 березня 2018 р.

СЛІДОПИТИ

     КОНСПЕКТ КОМПЛЕКСНОГО ВІДКРИТОГО ЗАНЯТТЯ «СЛІДОПИТИ»
З ПРІОРИТЕТОМ ПІЗНАВАЛЬНИХ ЗАВДАНЬ
ДЛЯ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ІЗ ЗПР

Підготувала вихователь 
Коновалова Наталія Валеріївна


НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНІ ЗАВДАННЯ: продовжувати формувати уявлення дітей про особливості життя диких звірів взимку та природоохоронну діяльність людей в цей період, розширювати загальне уявлення дітей про диких звірів рідного краю. Ознайомити малят з поняттям «слідопит», вчити розрізняти та називати сліди диких звірів за допомогою оповідання пізнавального змісту.  Уточнити знання про різні способи руху та маскування як пристосування до середи проживання. Активізувати словник присвійними прикметниками, дієсловами та словами-назвами житла диких звірів. Продовжувати розвивати у дітей стійкий інтерес до світу диких тварин рідного краю, мовно-мислительну діяльність, різні види сприймання. Виховувати бережне та турботливе відношення до лісових мешканців, підвести до розуміння зв’язку між явищами неживої природи та змінами, що відбуваються в тваринному світі взимку.
ПОПЕРЕДНЯ РОБОТА: читання художніх творів, розгляд картин «Дикі тварини», проведення дидактичних ігор, бесіди про підготовку звірів до зими та їх зимівлю, розповідь про тварин Півночі.
ОБЛАДНАННЯ: логічна схема «Дикі звірі» на кожну дитину з відповідними зображеннями, 6 конвертів з цифрами та схематичними малюнками з відповідним начиненням, художні твори, панорама лісу зі слідами тварин, чарівна паличка, зображення диких та свійських тварин до гри, лісовий колаж зі слідами та зображенням звірів до нього.

ХІД ЗАНЯТТЯ

Проведення психогімнастики «Посмішка по колу»
       В коло разом всі вставайте
І посмішку передайте. 
На сусіда подивіться 
І йому ви посміхніться.
Створення проблеми: – Чи знаєте ви хто такі слідопити ?
–  Це люди, які добре знають поведінку тварин, вони можуть за слідами тварин дізнатись багато цікавої інформації про них. Це дуже уважні, спостережливі люди, які розуміють поведінку тварин. Слідопитами є і лісники, і мисливці, і вчені.
– Ви б хотіли навчитись бути слідопитами?
– Чи знаєте ви, що найцікавіші й найрізноманітніші сліди залишають звірі? Я пропоную вам сьогодні навчитись читати сліди лісових звірят, але  нам треба спочатку з’ясувати чи є у вас необхідні знання про них.
 – Зробити нам це допоможе логічна схема, яку ми створювали разом.
– Тож давайте пригадаємо її зміст за допомогою завдань, які знаходяться в цих конвертах (на конвертах схематичні зображення та цифри ).
– Як ви вважаєте, з якого конверта треба почати? (під цифрою1)
– Як ви гадаєте, що означає «знак питання»?
Дидактична вправа «Знайди диких тварин»
Вихователь читає вірш: Зазирніть до нас, будь ласка
   Вас до лісу кличе казка,
Сталась диво-дивина,
Ось послухайте яка.
Переплутались усі:
Дикі звірі і свійські,
 І не можуть зрозуміти,
Що надалі їм робити.
     Діти обирають серед зображень тварин тільки диких звірів й розташовують їх на схемі: заєць, білка, їжак, лисиця, вовк, дикий кабан, ведмідь, лось.
– Чому цих всіх звірів називають дикими?
Конверт 2 (Діти самостійно визначають послідовність розглядання конвертів за цифрами, пояснюють схематичні зображення на конвертах)
– Що може означати тарілка з їжею? Нам треба поділити тварин за способом харчування. Давайте пригадаємо на які три групи ми можемо поділити цих звірів? (травоїдні, хижі, всеїдні).
Дидактична вправа «Хто чим живиться» (уточнення знань про спосіб живлення та групи тварин та розташування відповідних позначок)
   Діти пояснюють зображення на  схемі: м'ясо з кісточкою – хижі; трава – травоїдні; м’ясо з кісточкою та трава – всеїдні.
Конверт 3
– Що може означати будинок? Давайте допоможемо тваринкам знайти свої хатинки та назвемо їх.
Дидактична вправа «Де чий будинок» (доповнення схеми зображеннями житла диких звірів)
Барліг (чий?) ведмедячий; 
нора (чия?)  лисяча, їжача;
лігво (чиє?) вовче;
дупло (чиє?) біляче.
– У яких тварин однакова назва будинків? А чи однакові ці будинки? Чому?
Конверт 4
– Яка пора року зображена на ілюстрації? (прикріпити ілюстрацію «зима» до верхньої стрілки).
– Чи змінюється життя диких звірів взимку? Чи готуються вони до зими? 
– Хто із звірів готує на зиму собі будиночки?
– У кого є  запаси на зиму?
– Як зимують ведмідь і їжак?
Дидактична вправа «Склади речення» (розповідають по черзі, складаючи речення про підготовку тварин до зими та їх зимівлю). 
Конверт 5
– Що може означати зображення людини? 
   Розгляд ілюстрації з конверту та розповідь вихователя про природоохоронну діяльність людей в зимовий період: підгодівлю травоїдних тварин лісниками.
Фізхвилинка «Холодно взимку»
Хуртовина. Лютий вітер
Колихає змерзлі віти…
(діти погойдуються праворуч-ліворуч із піднятими догори руками)
Де подітись? Де зігрітись?
(розпачливо озираються довкола)
Поспішає мишка в нору
(ходьба навшпиньки дрібним кроком)
Заховався жук під кору
(присідають прикривши голову руками)
У затишному дуплі
Білочка живе в теплі
(потирають долоні)
Зайчик – як уже там міг –
Під пеньком приліг у сніг
(роблять «заячі вушка», стрибають вперед та присідають з упором на долоні)
Як то добре: у цю днину,
Кожен має вже хатину.
(обертаються навколо себе і плескають у долоні)
Конверт 6
– Що може означати зображення книги?
Читання уривку з оповідання В. Скуратівського «Сліди на снігу»
   «Стежка в лісі –найцікавіша книга, яку мені доводилося читати». Це сказав Михайло Пришвін. На лісових стежках особливо запам’ятовуються зустрічі з різними тваринами. Чотириногі жителі лісу на очі людям попадаються нечасто. Навіть якщо людина йде обережно, тварини відчувають її присутність значно раніше, ніж вона їх побачить або почує. Нічого дивного в цьому немає, просто у тварин гостріший слух, а у деяких і зір кращий, ніж у людей. Але якщо самих тварин побачити не так просто, то сліди їхні можна зустріти на кожному кроці.
   Звірині сліди в лісі найкраще видно зимою. Про те, кому вони належать, говорять їх форма, розміри. Сліди копит, схожі на сліди свійської худоби, залишають лосі, олені, кабани. Слід лисиці подібний до сліду собаки. Слід вовка виглядає як рівний ланцюжок, він теж схожий на собачий, тільки значно більший. Дворядна доріжка належить дрібним тваринкам – мишам. У багатьох тварин задні лапи попадають у слід передніх – сліди лягають парами. Заєць задні лапи викидає наперед. Якщо роздивлятись його сліди, то видно більші відбитки задніх лап і менші – передніх.
   Свіжі сліди чітко відбиті особливо виразні на неглибокому снігові під час відлиги. Коли ж мороз – сліди нечіткі, важко часом навіть встановити, кому вони належать.» 
– Як ви гадаєте, коли найкраще вчитись бути слідопитом? Чому?
– Вважаю, що ви готові вирушити в подорож до зимового лісу та прочитати книгу, яку написали лісові мешканці своїми слідами. Тож,
                           Закривайте оченята –
                           Починаю чаклувати
                           Паличка чарівна – нам допоможи
                           Паличка чарівна – в ліс дорогу покажи.
                           До дитинки я торкаюсь,
                           І ще трішки, і ще мить!
                           Не дитинка в дитсадочку –
                           Слідопит уже стоїть
                           1—2—3—4—5
                           Нумо, слід звірят шукать.
– Чарівна паличка перенесла нас до зимового лісу. Як треба поводитись в зимовому лісі? (відповіді дітей)
– Тож, вирушаємо!
  Діти знаходять сліди. Пробують визначити, якій тварині він належить, (порівнюють з картинками–перепустками від лісника), з’ясовують, як тварина пересувалась (стрибала, йшла, бігла), в який бік. Намагаються роздивитись захованих тварин, визначають, який звір найбільше плутає сліди, як це він робить і навіщо це йому, тихенько заглядають у лігво їжачка і бачать сплячу тварину.

– Подивіться, це мабуть, будинок лісника, давайте зайдемо до нього, погріємось та перепочинемо.
– Ми сьогодні з вами в лісі побачили дуже багато слідів, а звірів майже жодного, бо вони бояться людей і сховались від нас. Але допомагають нам зрозуміти як виглядають лісові звірі, як себе поводять – свійські тварини. А хто знає, чому?
– Давайте пограємо в гру «Знайди товариша»
– Об’єднайте свійських і диких тварин в пари за зовнішнім виглядом чи поведінкою.
(заєць – кролик, лось – кінь, корова, вовк – собака, дикий кабан – свиня, лисиця – кіт, собака, білка – кіт)
– Лісник, мабуть, когось чекав і залишив записку:
«Якщо ти  слідопит і не боїшся перевірити себе, знайди на фотографії зимового лісу сліди звірів. Потім знайди окремі фотографії звірів. З’єднай сліди та його власника – тварину. Отримаєш подарунок – книгу зимового лісу. Лісник»
Дидактична гра «Чиї сліди» 
Знаходять сліди, називають їх: (чий слід?) заячий; прикріпляють тварин по черзі...
– А чиїх слідів лісник не сфотографував. Чому?

Повернення до дитсадка ( за допомогою чарівної палички). 
Доповнення схеми слідами диких звірів.

 Підсумок заняття.
Чи сподобалась вам наша подорож? 
Де ми побували? Що нового дізнались?
Як ви вважаєте, чи можна вас назвати слідопитами?
Що означають нові позначки на логічній схемі?
Чим вам сьогодні сподобалось займатись найбільше?

Публікація в журналі БВДС
http://natalikonovalova.blogspot.com/2018/02/publikaci-slidopiti.html

1 коментар: