11 березня 2018 р.

ТУРБОТИ ПРО МАЛЯТ

КОНСПЕКТ КОМПЛЕКСНОГО ЗАНЯТТЯ «ТУРБОТИ ПРО МАЛЯТ»
З ПРІОРИТЕТОМ ПІЗНАВАЛЬНИХ ЗАВДАНЬ
ДЛЯ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ІЗ ЗПР

Підготувала вихователь 
Коновалова Наталія Валеріївна


НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНІ ЗАВДАННЯ: систематизувати загальне уявлення дітей про диких тварин. Ознайомити з життям диких тварин рідного краю навесні за допомогою оповідання пізнавального змісту. Підвести до розуміння, що найголовніше для тварин навесні, це піклування про потомство. Спонукати дітей до висновку, що людина є частиною природи, тому повинна дбати про неї, як про свій рідний дім. Активізувати вживання у мовленні слів-назв дитинчат диких звірів. Закріпити  вміння орієнтуватися у просторі за допомогою схеми руху, порівнювати множини, визначаючи більшість. Розвивати стійкий пізнавальний інтерес до світу диких тварин рідного краю, мовно-мислительну діяльність, різні види сприймання, самостійність у судженнях. Виховувати бережне відношення до тварин, любов до природи рідного краю, розуміння дотримувати екологічно-доцільної поведінки в природі.
ПОПЕРЕДНЯ РОБОТА: розгляд ілюстрацій до теми заняття, ознайомлення з правилами ігор.
ОБЛАДНАННЯ: логічна схема «Дикі звірі» на кожну дитину з відповідними зображеннями, художні твори до теми заняття, ілюстрація зображенням весняного лісу, зображення дитинчат диких звірів, ілюстрації «Мами та дитинчата», дидактичні ігри «В лісі», «Мами та дитинчата», «Екологічні знаки»,   маски-шапочки до рухливої гри, м’яч, мікрофон,  обручі, коло з тканини зеленого кольору, іграшка сова.

ХІД ЗАНЯТТЯ

Проведення психогімнастики за словами скоромовки:
Вовк ведмедя розбудив:
– Вже весна, гуляти йди!
   Виліз велетень з барлогу –
   Вовк втікає в ліс від нього.
Створення проблеми: діти завітали у весняний ліс познайомитись з життям диких звірів навесні, де зустрічають на «галявині» лісових малят, які всі переплутались (силуетні зображення дитинчат з гри «Мами та дитинчата»).
– Що можна зробити? (пропозиції дітей). Вихователь звертає увагу дітей на лісову школу Мудрої Сови, куди можна  звернутись за допомогою. Мудра Сова пропонує спочатку відвідати цікавий урок з природознавства: «Відшукати й  потрапити лісовим малятам до своїх батьків допоможе складена розумна карта-схема, але вона почне працювати, як тільки ви пригадаєте значення всіх позначень на ній.» 
Запитання від  Мудрої Сови:
 – Кого ви можете побачити  у весняному лісі? (розташування звірів відповідно до стрілок схеми) 
– Чому цих звірів називають дикими? (заповнення центрального кола) 
– Пригадайте, на які три групи  за способом живлення поділяються дикі звірі. 
–  Назвіть травоїдних, хижих і всеїдних тварин (доповнення схематичними зображеннями).
– Розташуйте будиночки диких звірів. Як називаються хатинки їжака та лисиці? Білки? Вовка? Де зимував ведмідь? (доповнення схематичними зображеннями).


Мудра Сова звертає увагу дітей на  ілюстрацію «Весна»:
– Яка пора року зображена на ілюстрації? Як звірі зустрічають весну? Що змінюється в їхньому житті навесні? 
Вихователь доповнює відповіді дітей: «З початком весни пробуджуються ведмеді, борсуки, їжаки. Змінюється колір шерсті в зайців і білок. Густа, пухнаста зимова шерсть навесні у звірів стає рідшою». Діти розташовують картинку «весна» до верхньої стрілки.
Вихователь:
– Давайте пригадаємо, хто із звірів і що робить у весняному лісі, й навчимо Мудру Сову новій грі.
Дидактична вправа «Хто що робить» (гра з м’ячем) 
   Полює…, крадеться…, стрибає…, ховається…, прокидається…, тікає…, згортається…, риє…, ходить…
– Як ви думаєте, чи радіють тварини весні? Чому? Як ви вважаєте, що найголовніше відбувається у житті тварин навесні?
Розповідь вихователя: «Найголовніше, що відбувається у житті тварин навесні – це народження дитинчат. Сніг ще лежить під деревами, а в зайчихи народилися маленькі зайченята. У балозі теж поповнення: ведмедиця народила ведмежат. Тепло їм у барлозі. А тепер нехай звикають до лісу, до світла. Пізніше з’являються на світ їжаченята, вовченята, лисенята, білченята, лосенята.»
Вихователь за пропозицією Мудрої Сови читає твір «Турбота про звірят»
   «Зайчисі-матері із зайченятами клопоту небагато. Народжуються зайченята десь під кущем. Проворні такі, пухнасті, із розплющеними очима. Нагодує їх зайчиха своїм молоком та й побіжить геть.
   Буває, що й зовсім не повертається до своїх зайченят. Але це не біда – малюки без неї не пропадуть. У зайців так ведеться: хоч яка зайчиха повз зайченят пробіжить, свої чи чужі – однаково молоком нагодує. А пройде 5-6 днів, зайченята травичку їсти почнуть, тут їм зайчиха і зовсім не потрібна.
   Їжачиха – дуже дбайлива мати. Для своїх діточок вона гніздо вимощує із трави, сухого листя.
   Поки їжаченята маленькі, мати-їжачиха їх годує своїм молоком. Коли вони підростуть, їжачиха разом з ними вирушає на полювання: ловить жуків, черв’яків, жаб. Їжаченята, дивлячись на неї, теж ловити здобич почнуть.
   Знайде лисиця найглухіше місце в лісі. Вириє там глибоку нору із проходами під землею, із запасними виходами. В норі у неї народяться лисенята: сліпі, безпомічні, подібні до цуценят.
   Вивернеться лисиця на бік, а лисенята підповзуть до неї і почнуть молоко їсти. Наїдяться – і заснуть. Поки лисенята сплять, мати йде на полювання.
   А коли вони підростуть, лисиця їм живу здобич носити почне. Принесе мишку, пустить і дивиться, як діти її до полювання привчаються.»
Мудра Сова пропонує доповнити схему зображенням дитинчат:
Дидактична вправа «Хто у кого»
У ведмедиці – ведмежата, у зайчихи –…, у лисиці –…, у вовчиці –..., у їжачихи –…, у білки –…, у лосихи –…, у дикої свині –… (називають дитинчат та розташовують їх на схемі).


Мудра Сова вітає дітей й запрошує провести дитинчат до їхніх матусь, які вже чекають на своїх малят.
Дидактична гра «Мами та дитинчата» (розташовують силуетні зображення дитинчат диких звірів відповідно до зображення тварини – дитинчата отримали допомогу)
– Чи однакова кількість дитинчат у кожної мами? У кого найбільше? Як про це дізнатись?


Дидактична вправа «Порахуй дитинчат» (визначають кількість дитинчат у кожної мами; у якої мами найбільше, а у якої мами найменше дитинчат)
– Давайте назвемо членів звіриних родин:
Дидактична вправа «Назви сім’ю»:  ведмедів, зайців, вовків, лисиць, лосів, їжаків.
Сім’я ведмедів: тато – ведмідь, мама – ведмедиця, дитина – ведмежа.
Фізхвилинка – рухлива гра «Звірятка дослухайтесь!»
   Вихователь пропонує дітям перетворитись на тварин та створити свої сім’ї; діти вдягають маски-шапочки і починають гру: усі гравці діляться на кілька невеликих груп – за бажанням. Обручами позначають хатки для зайців та ведмедів. Під музику звірятка танцюють по всій групі: зайчики стрибають, ведмедики тупотять. На раптовий оклик вихователя: «Мисливці ідуть!» – діти повинні швиденько знайти свою хатинку і свою родину. 
– Гарно грати на лісовій галявині, а чи уважні ви? Давайте перевіримо.
Полілог «Люди та тварини: однакові чи різні?» (лісове інтерв’ю з мікрофоном)



Висновок: вони різні та однакові одночасно, бо мають багато спільного, але люди відрізняються від тварин тим, що постійно намагаються покращити умови свого життя, володіють мовою, письмом, але тільки людина наносить  шкоду природі.
– Про це ніколи не можна забувати, тож давайте пригадаємо, як ви будете поводитись в весняному лісі, щоб не завдати шкоди його мешканцям.
Дидактична гра «Екологічні знаки» (називають знак і пояснюють його позначення) Доповнюють словами речення:
                                                            Слід усім запам’ятати:
                                                            Тварин треба…( захищати), 
                                                            Їх оселі не… ( руйнувати),
                                                            А дитинчат не … (ображати).


– А тепер  пропоную вам послухати одну маленьку казочку:
   «В одному лісі жили звірі. Як і в інших лісах одні тварини полювали на інших, інші – ховалися від ворогів. Але дитинчата цих тварин, поки були маленькі, гралися всі разом. Одного разу дитинчата гралися довше звичайного, а коли припинили гру, то не побачили своїх батьків. Бо одні батьки сховалися для полювання, а інші – від ворогів. Дитинчата злякалися і засумували. Допоможіть їм знайти своїх батьків, але будьте уважні, щоб не наразити дитинчат на   небезпеку, тобто не привести  їх до чужих батьків».
Дидактична гра «В лісі» (варіантIII) 
   Діти отримують по одному дитинчаті та по одній схемі. За допомогою схеми діти знаходять тварину, називають її та дитинча.


 Підсумок: 
Назвіть ознаки, які характеризують всіх без винятку диких тварин:
1. живуть у лісі;
2. самостійно здобувають собі їжу;
3. самостійно будують собі житло;
4. самостійно піклуються про своїх дитинчат.
Ви зробили сьогодні багато добрих справ, але як і маленьким дитинчатам вам затишніше вдома, тому ми повертаємось до дитячого садка.
Чи цікавою була наша подорож?
Що нового ви дізнались? Про що б хотіли дізнатись ще?
Що найбільше сподобалось та запам’яталось?  

Публікація в журналі БВДС 

Немає коментарів:

Дописати коментар