12 листопада 2017 р.

ЩО БУВАЄ ВОСЕНИ

КОНСПЕКТ КОМПЛЕКСНОГО ЗАНЯТТЯ
 «ЩО БУВАЄ ВОСЕНИ»
З ПРІОРИТЕТОМ ПІЗНАВАЛЬНИХ ЗАВДАНЬ
ДЛЯ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ІЗ ЗПР

Підготувала вихователь
Коновалова Наталія Валеріївна


НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНІ ЗАВДАННЯ: продовжувати розширювати знання дітей про сезони на основі комплексу ознак, характерних для неживої природи та рослинного світу. Формувати уявлення про послідовність пір року та характерні прикмети осені. Ознайомлювати дітей з поширеними в нашій місцевості явищами природи: дощ, гроза, туман, вітер, листопад. Закріпити знання про назви місяців. Вправляти в доборі прикметників до іменника. Розвивати поетичний слух, мовно-мислительну діяльність, увагу, пізнавальний інтерес до оточуючого, різні види сприймання. Виховувати спостережливість, естетичний смак, любов до природи рідного краю.
ПОПЕРЕДНЯ РОБОТА: прогулянка до осіннього парку, хвилинки милування природою восени на території дитячого садка, проведення дидактичних ігор, ознайомлення з історією походження назв осінніх місяців на Україні.
ОБЛАДНАННЯ: логічна схема «Осінь» на кожну дитину з відповідними зображеннями, фішками та тарілочками, ілюстрації та картинки, силуети осіннього листя, загадка, вірші, скринька з силуетами осені.

ХІД  ЗАНЯТТЯ

 Проведення психогімнастики в колі: 
                                             Тільки сонечко зійде,
                                             Зазирне в вікно світанок,
                                             До вікна ми підійдем
                                             І промовим: «Добрий ранок!»
                                             Доброго дня вам, любі малята,
                                             Хлопчики милі мої і дівчата.
                                             Щирою посмішкою я вас вітаю,
                                             Доброго настрою на весь день бажаю.

Створення мотивації:  сьогодні вранці до нашої групи була принесена ця скринька, від кого вона ви дізнаєтесь відгадавши загадку.
Загадування загадки про осінь:
 Жовте листячко летить.
Під ногами шелестить.
   Сонце вже не припікає...
 Коли, діти, це буває?...

– Правильно, восени.  Це сюрприз від Осені. А ось і сама  Господиня Осінь.
Показ ілюстрації з зображенням Господині Осені:
– Подивіться, яка вона гарна та красива. Чи не так? Ми з вами вже милувались красою Осені у нашому садочку та міському парку.
– У цій скриньці для кожного з вас є маленький сюрприз, але відкрити цю скриньку ми зможемо, якщо виконаємо всі осінні завдання.
– Чи готові, ви малята, перевірити себе?
– Щоб довести осені, що ми розумні дітлахи, у мене для вас є нові логічні схеми. Вони  допоможуть нам виконати всі  її завдання.
Завдання перше «Осінь»
– Знайдіть осінь серед інших пір року? Молодці! Розташуйте цю картинку в середині великого кола.
Розгляд ілюстрацій:
– Після якої пори року настає осінь? Правильно, після літа. Знайдіть зображення літа та розташуйте його у верхньому  куті.
– Подивіться на велике коло. Це коло осінніх явищ. Це вже наступне завдання.
Завдання друге: «Що буває восени?»
– Звичайно ж погода восени відрізняється від погоди в інші пори року. Чому відбуваються зміни в природі восени? Зараз ми про це дізнаємось. 
– Що ви бачите на верхній стрілочці? Правильно, сонечко. Бо всі зміни в природі відбуваються в залежності від положення сонця на небі.
Розгляд ілюстрацій «Сонце в різні пори року»
– Подивіться уважно, чи так високо піднімається сонце на небі восени, як влітку? Так, сонечко знаходиться нижче, тому менше дає світла і тепла.
– Що ви бачите на нижній стрілочці? Вірно, хмаринку. Що йде восени з хмар?
– Дощі восени  бувають різні. Спочатку дрібні і, навіть, сліпі (грибні, із сонцем). А в середині осені, вони нас вже не радують, бо перетворюються у мрячні, сильні, навіть у дощі зі зливами (показ ілюстрації).
– А ще восени бувають тумани. Осінні тумани дуже низькі та густі (показ ілюстрації). Це пов’язано з тим, що восени багато вологи, а вночі стає досить прохолодно
– Також восени часто буває вітряна погода. Вітер на початку осені найчастіше приємний, слабкий та теплий. Але потім, ближче до зими, він стає все більш пронизливим та холодним (показ ілюстрації).
– Тепер ви знаєте осінні явища, тож заповніть велике коло осінніх явищ. Будьте уважні й відшукайте правильне положення сонечка восени  серед інших.
Вітер осінній до нас прилетів,
   Гілля гойдав, танцював і шумів,
       Стукав у вікна, в ворота та брами:
          «Осінь стрічайте, вона уже з вами!»

– Пустун-вітерець через віконечко приніс і до нашої групової кімнати листочки. Давайте їх пошукаємо.
– Молодці, ви швидко їх знайшли. Вітерець їх  розкидав, а не склав групками. Давайте об’єднаємо листочки за кольором  (жовті, зелені, червоні).
– Якого кольору ці листочки? (звернутися до кожної групи дітей)
– Якого кольору листочків найбільше? Як про це дізнатись?
– Давайте їх порахуємо? Хто знайде відповідну цифру і покладе біля листочків? (діти рахують окрему кількість в кожній групі листочків; число позначають відповідною цифрою).
– Яких листочків найбільше? З якого дерева ці листочки?
Вихователь пропонує взяти свої листочки та створити одну велику купку листочків.
– Як можна сказати про всі листочки разом, якого вони кольору? ( ввести в словник дітей слово «різнокольоровий»).
– Ми відшукали ще одне осіннє явище: листопад ( розгляд ілюстрації та доповнення схеми)
– Відпочили? На нас вже чекає наступне завдання.
Завдання третє : «Осіння казочка» (читання вірша М.Статієнко )
                                            Є на світі мама – осінь золота.
                                            Трьох синочків має славна мама та.
                                            Тих синочків знає кожен, діти, з вас.
                                            Кожен їх згадає, як приходить час.
                                            Наш Івась маленький знає всіх підряд:
                                            Вересень і Жовтень та ще й Листопад.
                                            Вересень, мов мама, всіх дітей збере,
                                            Вдягне їх і взує, в школу поведе.
                                            Жовтень візьме пензель і барвисті фарби,
                                            Всі дерева в лісі розмалює гарно.
                                            Листопад холодний всіх вітрів скликає
                                            І чудове листя з дерева зриває.
                                            Падають листочки, падають всі вряд.
                                            Осінь вже надворі...Місяць листопад.

 – Здогадались, які назви нам треба пригадати? Назви осінніх місяців.
– Скільки всього місяців? Який перший? Другий? Третій?
– Заповніть відповідними зображеннями верхні квадрати, будьте уважні, звертайте увагу на цифри під ними.
Фізхвилинка 
Дощик, чуєте, пішов
(ходьба кроком на місті)
Нас із вами тут знайшов
(рухи руками)
Ми долоньки простягнемо
(розтискати та стискати кулачки)
В жменьки крапельки зберемо.
– Скінчився дощик, і знов осінь зачаровує нас своїми барвами.
Читання   з вірша В. Сухомлинського «Скільки барв кругом розлито»
                                         Скільки барв кругом розлито:
                                         Пурпур, охра, зелень, просинь.
                                         Це минає тепле літо,
                                         Золота приходить осінь.
                                         Край наш, писанка неначе,-
                                         Треба тільки вміти бачить.

– Звідки ж у дерев восени з’являються такі гарні  кольори? Я вам розкрию  цей головний секрет:
Розповідь казки про дерево:
    «Коли навесні виростає молодесенький листочок, то в ньому вже є жовтий або червоний колір. Але є ще й зелений. Зелений колір сильніший за жовтий. Силу зеленого кольору підтримують сонечко та само дерево, яке всю весну та літо своїм корінням п’є воду. Та ось настає осінь. Сонечко вже менше дає дереву світла і тепла. Дереву вже не потрібно так багато пити. Зелений колір слабшає й зникає. І ми можемо побачити, з яким ще кольором народились листочки: жовтим, оранжевим чи червоним. Тож дерева, як люди, восени вдягають інше вбрання.
 – Чи знаєте ви, чому восени дерева прощаються зі своїм різнокольоровим вбранням? Тож слухайте далі…
    То ж одного разу молодий барвистий клен вирішив не скидати листя з гілок і бути взимку найяскравішим серед дерев. Він сказав:
– Чому це тільки ялинки взимку зелені та гарні? Я зараз найгарніший за всіх і хочу залишитись таким до весни.
   Промайнула осінь. Настала зима.  Закружляли в повітрі перші сніжинки, а клен все стояв з жовтим та червоним листям, радуючи всіх навколо і думав: «Я найкрасивіший за всіх!!!»
    Та одного дня пішов дуже густий, пухнастий та важкий сніг. Він налипав на листя та гілки клена.
– Швидше позбудься свого листя, – голосно шуміли старі дерева, – інакше ти дуже сильно пошкодуєш.»
– Діти, як ви думаєте, що трапилось з гордим кленом? Чому всім деревам необхідно скидати листя восени?
– Дерева скидають листя, щоб захистили свої гілки від ушкоджень під час снігопаду, також, під час зимового сну їм не потрібно пити, тож листя може дереву навіть зашкодити. Від  килима з кольорового листя під деревами більше користі. Взимку буде холодно, а опале листячко буде зберігати коріння дерева від морозу. В природі так ведеться, що дерево дбає про листячко, а листячко по дерево.
Дидактична вправа «Осінь яка?»
– Якими словами люди називають осінь? (гарна, красива, золота, щедра, багата, барвиста, різнокольорова …).
– Подивіться у віконечко, яке з цих слів, що ми сказали про осінь, підходить до такого стану погоди, як зараз? (золота осінь). Як ви гадаєте, чому люди вживають саме слово «золота»? Правильно, на сонечку жовті листочки ніби виблискують золотом.
Завдання четверте «Коло осінніх подій»
–  Наша схема майже заповнена. Залишилось останнє завдання «Коло осінніх подій», яким Господиня Осінь дуже пишається.
– Розгляньте осінні дарунки.
– Що осінь дарує школярам? (свято першого дзвоника)
– А що всі іншим малюкам і дорослим? ( ігри з кольоровими листочками та красу дерев)
– Який врожай люди збирають на городах?
– А в садках?
– За чим вирушають восени до лісу?
– Чим подобається вам осінь?
– Час подарунку і для вас. Мені здається скриньку вже ми зможемо відкрити (відкривають скриньку й розглядають її вміст)
–  Розташуйте Осінь в центрі цього кола. Погляньте, як гарно у нас вийшло.  Ви знайшли всі секрети Господині Осені. Молодці!
Рефлексія.  Підсумок.
    Які назви мають осінні місяці?
    Як називається середина осені, коли всі дерева стоять вбрані в різнокольорове листя?
    Що нового ви сьогодні дізнались?
    Що сподобалось найбільше?
    Чи хотіли б ще дізнатись секрети інших пір року?











Немає коментарів:

Дописати коментар