17 грудня 2017 р.

РОДИННИЙ МІСТ

НЕТРАДИЦІЙНА ФОРМА РОБОТИ З БАТЬКАМИ
«РОДИННИЙ МІСТ» 
НА ТЕМУ:
«ЧИ ДОЦІЛЬНО ВДОМА ВИКОРИСТОВУВАТИ ІНТЕЛЕКТ-КАРТИ»

МЕТА: створити умови для вільного та довірливого спілкування педагогів та батьків. Зацікавити батьків до організації роботи з дитиною по створенню інтелект-карт вдома. Активізувати увагу батьків щодо їх відповідальності за розвиток пізнавальної сфери та операцій мислення власної дитини.

УМОВИ ПРОВЕДЕННЯ: проводиться в групі з використанням «Логічного конструктора» та готових інтелект-карт.

ХІД РОДИННОГО МОСТУ

І ЧАСТИНА. ВСТУПНЕ СЛОВО

– Вітаю Вас, шановні батьки!. Сьогодні ми запросили вас, щоб разом поміркувати, поговорити, а може навіть посперечатися на тему «Чи доцільно вдома використовувати логічні схеми або інтелект-карти?».
– Давайте спочатку з’ясуємо, що представляють собою інтелект-карти:
   «Інтелект-карта – це діаграма, на якій зображені слова, ідеї, завдання або інші поняття, зв’язані гілками, що відходять від центрального поняття або ідеї( демонстрація інтелект-карти для дорослих).
   Англійський психолог, відомий дослідник із проблем інтелекту, психології навчання і проблем мислення Тоні Бьюзен значно спростив техніку побудови інтелект-карт для дітей, а також зробив їх такими, що будуються навколо центральної думки або проблеми. Саме така технологія вперше була представлена світу  весною 1974 року у його книзі «Супермислення».
   Як зазначає Тоні Бьюзен, із розвитком мозку дитини, особливо з набуттям нею навичок мови, у дитини формуються своєрідні внутрішні інтелект-карти. Одне із перших слів, яке вимовляє дитина – це слово «мама», і «мама» – це центр інтелект-карти. Від цього слова (і образу!) для дитини, як промені, виходять такі поняття, як любов, їжа, тепло, захист, домівка, турбота.
   Таким чином, дитина інстинктивно оперує своєрідними інтелект-картами від моменту, коли вона народилась, і все своє життя, будуючи свої знання навколо центрів-понять та знань. А в зрілому віці ці інтелект-карти стають інтелектуальним капіталом, або багажем знань.
   Особливо важливим є те, що інтелект-карти винятково корисні для дітей із труднощами у навчанні з тієї чи іншої причини. Особливо це стосується дітей із проблемами в мовленні, бо інтелект-карта дає їм можливість висловлювати свої думки природним, повним і швидким способом.»
– З нашими дітками  використовую інтелект-карти на заняттях по ознайомленню з рідною природою. Вони бувають різні. Але для всіх інтелект-карт є спільні правила побудови:
1. Об’єкт уваги (узагальнююче поняття) зосереджений у центральному образі.
2. Основні природні об’єкти (теми), пов’язані з узагальнюючим поняттям стрілочками, які розходяться від центрального образу.
3.  Другорядні ідеї також розташовані на схемі й зв’язані з ключовими словами за допомогою розширених стрілок.
– До інтелект-карти є набір предметних картинок, які діти розташовують в певній послідовності на протязі одного або кількох занять. Такий комплект отримав назву «Логічний конструктор» ( демонстрація набору)
– Пропоную Вам, шановні батьки, пограти з одним з наборів «Логічного конструктора». У Вас всі поняття перемішані. Але є підказка – Ви можете прочитати «центральний образ». Це назва інтелект-карти.

ІІ ЧАСТИНА. ГРА-ТРЕНИНГ «ЛОГІЧНИЙ КОНСТРУКТОР»
   Батькам пропонується обрати готову інтелект-карту з відповідними картинками до неї.  Розташувати картинки на схемі, відповідно до категорій. За змістом картинок та стрілок на інтелект-карти визначити поняття, з якими можна ознайомити дитину у межах запропонованої теми. Під час гри можна звертатись із запитаннями до вихователя.
   Правило для вихователя: відповідати на запитання батьків можна тільки стверджувальним чи заперечним рухом голови; за потреби можна розташувати одну з картинок у відповідному місті на схемі.







ІІІ ЧАСТИНА. ПРАКТИЧНИЙ ПОРАДНИК 
   Дитина із ЗПР у віці 5-6 років спроможна зосереджувати свою розумову активність на конкретних життєвих ситуаціях, ніж розв’язувати абстрактні задачі. Тому доцільно пов’язувати пізнавальне завдання із близькими до дитини проблемами, з опорою на наочне мислення. Виконання завдань, на рівні наочно-дійового мислення, характеризується наявністю численних проб та помилок, невмінням обмірковувати послідовність дій, а словесно-логічне мислення ще недосяжне зовсім. Сприймання дитини також ще недостатньо сформовано, тому вона бачить лише те, що «знаходиться на поверхні». Під час мисленнєвого процесу, у дитини із затримкою психічного розвитку проявляється швидка виснаженість. Однак, недорозвиток пізнавальної діяльності, недоліки мислення, ще не привід для того, щоб дитина була позбавлена повноцінного навчання і виховання. Дослідження показали, що діти із ЗПР при уважному до них ставленні виявляють інтерес до занять та можуть оволодівати пізнавальними знаннями на достатньому рівні. Вони досить легко долають недорозвиток в мисленні, коли їм наочно показують і пояснюють образи та картинки предметів, на яких видно єднальні зв’язки. Використання інтелект-карт на 10-15% покращує запам’ятовування та обробку інформації дитиною, унаочнює матеріал, що пропонується до вивчення та засвоєння, є своєрідною технікою мислення та засобом розвитку особистості.
   Як зазначає Тоні Бьюзен, інтелект-карти «підвищать Вашу компетентність, внесуть у Ваше життя більше радості, впорядкованості та задоволення».
   У колі сім’ї інтелект-карту краще виготовити у вигляді панно. Батькам заздалегідь необхідно підібрати або заготовити ілюстрації та картинки, аркуш паперу (клаптик шпалер), фломастери або маркери, клей-олівець.
   Інтелектуальна карта створена у вигляді панно є комбінованим методом навчання, який поєднує пізнавальну, мовленнєву, художньо-продуктивну діяльність та розвиток дрібної моторики малюка. Спільне з дитиною виготовлення інтелект-карти стане цікавою, а головне корисною діяльністю в колі сім’ї.  Вона може стати своєрідною дослідницькою роботою, буде спонукати дітей творити, обмінюватися з Вами своїми думками та міркуваннями, висловлювати свої пропозиції , дивування, милування власноруч створеним продуктом. Наявність такої інтелект-карти допоможе швидко та цікаво відновити дитині забуті знання. (показ інтелект-карти «Дикі тварини») 


ІV ЧАСТИНА. ВИСНОВКИ. ЗАПИТАННЯ БАТЬКІВ.
– Розвиток дітей у сім’ї – це не особиста справа батька й матері, а справа великої державної ваги, тому що наші діти – це майбутні батьки й матері, які теж будуть виховувати своїх дітей, а ще : наші діти – це наша старість. Правильне виховання та наші зусилля – це наша щаслива старість, не правильне виховання та наша байдужість – це наші сльози, наша провина перед іншими людьми.
– Тож ,бажаю Вам, взаєморозуміння з вашими дітками, творчого натхнення та успіхів у вихованні Ваших дітей. Сьогодні я проклала родинний міст до Вас, а Ви, прокладіть міцний місток до своїх дітей. Дякую всім за активну участь та плідну роботу!

Немає коментарів:

Дописати коментар